Ooit een goed idee gehad voor een website? Alleen heb je dit misschien niet kunnen realiseren door beperkingen. Je wist niet hoe je eentje moest bouwen, of het überhaupt een goed idee was, waar je zou moeten beginnen en wie je in hemelsnaam zou moeten inhuren om het te laten maken?
Een goed idee is namelijk vaak slechts de eerste stap van vele, iedereen krijgt op z’n tijd namelijk wel eens een goed idee. Dat idee omzetten in een strakke, goed functionerende en gebruikersvriendelijke website is weer een heel ander verhaal..
De beste manier om je idee van concept naar afrondingsfase te brengen en ervoor te zorgen dat je website zoveel mogelijk eruit komt te zien zoals je dat voor ogen had. Is door precies te achterhalen wat er precies voor nodig is om je website te laten maken.
Website idee uitwerken
Zeggen dat het “een website is” is tegenwoordig niet meer goed genoeg. Daarnaast kom je er zo wel erg gemakkelijk van af. Beginnen doe je door ervoor te zorgen dat het jouw idee ook praktisch en uitvoerbaar is. Enkele goede vragen die je jezelf hiervoor kunt stellen zijn o.a:
- Hoe zal het maken of het laten maken van een website mijn bedrijf, mezelf of eventueel mijn kunst positief beïnvloeden?
- Is het internet een medium waarop mijn idee kan opbloeien? Het antwoord hierop zal altijd ja zijn, internet is vandaag de dag onmisbaar in moderne samenlevingen. Het is aan jou om ervoor te zorgen dat je idee op een slimme manier gebruik maakt van het internet.
- Is mijn idee origineel? (Ben je hier niet zeker van, zoek het dan op!). Ook al is je idee niet origineel, geef de hoop dan niet op. Het enige wat jij hoeft te doen is ervoor zorgen dat je uniek bent tegenover je concurrenten.
- Is mijn idee probleemoplossend? Wat voor problemen zou mijn website of de dienst die ik aanbied oplossen? Het is belangrijk om altijd probleemoplossend te werk te gaan. Je bezoekers of eventueel klanten kloppen bijna altijd aan met een probleem binnen jouw sector. Het is aan jou dit zo goed mogelijk op te kunnen en willen lossen.
- Wie zijn mijn concurrenten en hoe staan hun er voor? Door ik kaart te brengen wie je concurrenten zijn kan je een beter beeld krijgen van de markt.
- Hoe zullen mensen gebruik maken van mijn website? Als je geen verstand hebt van webdesign of als het je eerste website is zal dit moeilijk te beantwoorden zijn. Maak daarom een overzicht van websites die jij zeer makkelijk vindt om op te navigeren en te gebruiken.
Het internet staat voornamelijk vol met slecht functionerende websites. Deze websites bevatten daarnaast ook nog eens content van een lage kwaliteit. Als we een schatting moeten maken van het percentage slechte websites is dit ongeveer 75%. Het is aan jou de taak om ervoor te zorgen dat jouw website niet op deze stapel beland.
Maak daarom niet dezelfde fouten als vele anderen. Denk na over de content die je gaat aanbieden, de doelgroep(en) die je wilt benaderen en leren kennen (wie zijn jouw klanten?), wat maakt mij uniek? Wat is mijn USP: unique selling point?
Doelen voor je website in kaart brengen
Elk project heeft een (gewenst) doel dat het moet bereiken. Zodra je weet wat de website is wordt het tijd te achterhalen wat het moet bereiken. Stel jezelf daarom nog een paar vragen:
- Wat voor acties zullen mensen uitvoeren op mijn website?
- Hoe vaak wil ik dat mensen mijn website bezoeken. Denk hierbij zowel aan nieuwe bezoekers per dag als het percentage van terugkerende bezoekers.
- Heb ik een blog nodig of moet ik regelmatig nieuwe content creëren?
- Wil ik producten op de website verkopen of een dienst aanbieden?
Probeer het wiel niet opnieuw uit te vinden, stel dat je een webwinkel wilt maken net zo groot als bol.com maar zonder hetzelfde marketingbudget en zonder USP die jouw webwinkel beter maakt dan die van bol.com. Hiermee wil ik niet zeggen dat je niet met ze kunt concurreren, dat is zeer zeker mogelijk met een zeer goede SEO strategie en sterke, goed gestructureerde Adwords campagnes. Weet echter tegen wie je het opneemt. Misschien wilt men geen tweede bol.com maar willen ze iets wat het makkelijker maakt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan beslist.nl.
Je idee kan ook voortborduren op een bestaand platform. Hiermee zorg je ervoor dat dit platform het zware werk al heeft gedaan. Dit zal tijd besparen, geld en vooral veel hoofdpijn. Veel mobiele apps beginnen op deze manier, Facebook apps en WordPress plugins zijn hier een goed voorbeeld van, deze worden gebouwd door de mogelijkheden van een al bestaand platform en zijn tevens al meerdere keren succesvol gebleken voor de makers.
Hoe kan je website het beste gebouwd worden?
Nadenken over de middelen die je nodig hebt en hoe je deze kunt toepassen..
Middelen (tools die je nodig hebt):
Websites kunnen sterk variëren in de hoeveelheid tijd, moeite en het geld die nodig zijn voor het bouwen ervan.
Een portfolio website voor een fotograaf zal weinig tijd, moeite en geld in beslag nemen omdat deze niet complex in elkaar zitten. Daarnaast zijn veel van de middelen die hiervoor nodig zijn volledig gratis online te vinden. Hetzelfde geldt voor blogs. Je kunt bestaande platformen gebruiken zoals Tumblr en Blogger of je kunt WordPress downloaden en installeren op je eigen server.
Helaas is niet iedere website zo makkelijk te maken. Web apps zijn vaak complexer en duurder vanwege de back-end development (complex programmeerwerk). Webwinkels of e-commerce sites kunnen een langdurige tijdsinvestering zijn, voornamelijk door de grote van zulke websites. Producten toevoegen, beschrijvingen maken, afrekensystemen, gebruikers inlog en dashboards, beheerderspanelen, alles up-to-date houden. Dit zijn allemaal onderdelen waar erg veel tijd in gaat zitten. Zelfs met gratis opties zoals Luondo en mijnwebwinkel gaat er in een goede webwinkel veel tijd zitten.
De omvang van je website
De omvang van een website is net een blauwdruk: wat er wordt gebouwd, wat het moet doen, alle functies die erin zitten enzovoorts. Als je niet zeker bent van de omvang, kan een professionele webdesigner je helpen dit in kaart te brengen. Zodra dit is gedaan heb je vrij goed inzicht in de tijd en de kosten die erin gaan zitten.
Iets wat veel startende ondernemers vaak onderschatten zijn de middelen die nodig zijn om een (goede) website te bouwen. Het kan zelfs een breekpunt worden als dit niet vanaf het begin helder is en op een goede manier wordt aangepakt.
Webdesigner(s) vinden om je website te laten maken
Ga je het zelf doen of een specialist inhuren?
Nu je precies weet wat voor website je wilt bouwen en hoeveel werk erin gaat zitten, is het nu de taak om te beslissen of je het helemaal zelf gaat maken of het iemand voor je laat maken.
Als computers en het internet je goed liggen en het een vrij simpel idee is (een blog bijvoorbeeld), dan kan je het misschien zelf doen. Echter valt er erg veel te leren als je nog nooit een website hebt gemaakt. Zelfs met alle gratis software die beschikbaar is.
Zodra je iets meer wilt voor je website zijn website makers en andere standaard software vaak niet genoeg. Je zult moeten beginnen met coderen of iemand inhuren. HTML & CSS kan het voor een beginner al snel vrij frustrerend worden. Laat staan: metrics, analyses, SEO en professioneel design dat converterend werkt. Deze vaardigheden leren kost tijd, veel tijd. Waardoor je er vaak beter mee wegkomt door het te laten bouwen door (freelance) specialisten.
Wanneer je web applicaties wilt laten maken (tools), gaat er zelfs nog meer tijd en geld in zitten. Voornamelijk omdat deze vele malen complexer zijn. Hiervoor heb je vaak een design en development team nodig.
Er zijn veel webdesigners en developers te vinden online en allemaal maken zij werken op een eigen unieke manier. Uitvoerig onderzoek doen en rondvragen aan vrienden/collega’s zal je daarom zeker moeten doen. Kies vervolgens voor een team waarbij je een goed gevoel hebt en weet dat ze goed zijn in hetgeen wat ze doen.
Als je op zoek bent naar een webdesigner voor jouw website dan kan je gemakkelijk een opdracht plaatsen waarop aangesloten designers vrijblijvend hun offerte kunnen opsturen.
Tijd en geld vrijmaken om je website te bouwen
… en wees voorbereid!
Tijd steken in je project
Ook al ben je van plan gebruik te maken van gratis software zoals WordPress en je het allemaal zelf gaat doen, hou er dan rekening mee dat tijd geld is. De tijd die je investeert in het bouwen van een website had je kunnen steken in het creëren van content voor de website of voor de marketing.
Wat ons direct brengt naar nog een belangrijk punt: zorg ervoor dat je waardevolle, relevante content klaar hebt liggen voor de website. Dat betekent dus tijd en moeite steken in je content. Goede content kan er namelijk voor zorgen dat je waardevolle bezoekers op je website ontvangt.
Kosten van een website
Of je het nou zelf doet of iemand inhuurt, alles kost tijd en geld. Wanneer je het zelf doet, betaal je hoogstwaarschijnlijk per maand voor je webhosting en per jaar voor je domeinnaam. Wanneer je het uitbesteed betaal je de webdesigner(s) vaak per uur of een vast bedrag voor het gehele project. Er zitten voor-en nadelen aan beide opties waar we nu niet verder op in zullen gaan.
Websites kosten gemiddeld tussen de €399 tot soms meer dan €5.000 afhankelijk van het soort website en wat er allemaal bij komt kijken. Het is bijna onmogelijk om alle verschillende mogelijkheden in kaart te brengen.
Ervoor zorgen dat je doorgaat met je website
Doorzettingsvermogen is de sleutel tot succes!
De grootste “idea killer” is doorzettingsvermogen. Zorg er daarom altijd voor dat je het vermogen hebt om door te zetten. Successen binnen een dag zijn de uitzonderingen, niet de norm. Soms is het zo dat nieuwe merken of producten pas na jaren succes weten te vinden. Echter geldt dit voor zo een beetje alles in het leven en als je een beetje serieus ondernemer bent ben je hiervan al op de hoogte.
Wanneer je website eenmaal gemaakt is begint het pas! Het maakt niet uit wat voor website het is, je zult constant bezig moeten zijn met nieuwe content, online marketing, je bezoekers helpen en beantwoorden, verbeteringen doorvoeren, nieuwe functionaliteiten toevoegen en innoveren.
Er zijn momenteel genoeg openliggende kansen om een succesvolle website te creëren, of het nou een blog is of een bedrijf. Die van jou kan ‘the next big thing’ worden. Zorg er daarom voor dat je niet zomaar een goed idee hebt voor een website maar dat je er ook daadwerkelijk wat mee zult doen!