Hoe vind ik als beginnende freelancer / zzp’er opdrachten

Ben je onlangs begonnen als freelancer of zzp’er of ben je van plan om voor je zelf te beginnen? Voor veel ondernemers is de beginfase van hun onderneming een spannende tijd. Je zult immers klanten moeten vinden. Zonder klanten geen rendabele onderneming. De vraag is dan natuurlijk: waar vind je als ondernemer klanten? Niet alleen beginnende freelancers en zzp’ers worstelen met deze vraag; voor veel ervaren eenpitters is het eveneens een vraagstuk.

Zichtbaar worden

Het belangrijkste voor een freelance / zzp’er is bekend worden. Als ondernemer moet je gezien worden. Dat is een vanzelfsprekendheid en dat gegeven kun je als ondernemer natuurlijk ook zelf wel bedenken. Echter, je wilt natuurlijk weten hoe. Jezelf in de markt zetten kan door te netwerken, beurzen te bezoeken en aan actieve promotie te doen. Als het om netwerken gaat kun je naar netwerkbijeenkomsten gaan, maar je kunt ook netwerken in je eigen omgeving. Ga eens langs bij potentiële klanten. Misschien zitten ze daar niet altijd op te wachten, maar de aanhouder wint. Op een beurs kun je hiernaast jouw bedrijf presenteren aan een groot publiek. Uiteraard hangt het wel van je beroep af of het zin heeft om op een beurs te staan.

Online aanbieden
Wil je opdrachten binnen halen, dan is adverteren een sleutelfactor. De advertentiemogelijkheden zijn legio. Alleen is het vandaag wel vooral online wat de klok slaat. In het verleden kon je adverteren in de Gouden Gids en kon je op veel respons rekenen, maar vandaag de dag kijken nog maar weinig mensen in deze gids. Hiernaast kun je eveneens naar andere traditionele media kijken, zoals adverteren in regionale kranten, op radio of televisie. Dat kan soms best effectief zijn, maar het is vaak duur en bovendien schiet je met hagel.

Tegenwoordig kun je online het beste opdrachten verwerven. Ben je bijvoorbeeld een tekstschrijver, dan kun je op sites waar veel ondernemers komen een advertentie plaatsen en je hierin aanbieden als tekstschrijver. Hetzelfde geldt voor webdesigners, programmeurs, marketeers, et cetera. Ook zij kunnen her en der advertenties op het internet plaatsen.

Oefen je een ander beroep uit, dan kun je ook op het internet terecht. Mocht je een technisch beroep uitoefenen, dan kun je op websites zoals Marktplaats.nl of Werkspot.nl een advertentie plaatsen of een abonnement nemen. Op een website als Marktplaats.nl betaal je voor een advertentie, terwijl je bij Werkspot.nl op jaarbasis enkele honderden euro’s voor een abonnement betaalt. Misschien een grote investering, maar zeker aanbevelenswaardig.

Naast Marktplaats.nl en Werkspot.nl zijn er nog honderden andere websites waar je terecht kunt. Voor iedere branche bestaat er wel een websites waar je kunt adverteren, een abonnement kunt nemen of kunt deelnemen aan een forum. Door hier actief mee aan de slag te gaan is het mogelijk via veel sites veel klanten en dus opdrachten te vinden.

Social media

Natuurlijk mag social media niet worden vergeten. Op social media als Twitter of LinkedIn zijn vele tienduizenden ondernemers en andere potentiële klanten te vinden. Door een actie op touw te zetten kun je jouw bedrijf onder de aandacht brengen. Het bedenken van acties op Facebook.com is eveneens aan te raden. De mogelijkheden zijn groot en het is slim om te kijken welke acties je kunt verzinnen. Er zijn zelfs cursussen die je kunt volgen om zo te leren hoe je als ondernemer het best met social media kunt omgaan.

Adverteren bij Google

Door middel van Google Adwords kun je redelijk goedkoop adverteren bij Google. Het voordeel is dat je gericht kunt adverteren. Je kunt aangeven dat jouw advertentie alleen bij een bepaald zoekwoord wordt getoond of op specifieke websites. Als ondernemer kun je een tegoedbon van Google krijgen, zodat je voordelig kunt kennismaken met Google Adwords. Google helpt je ook graag bij het maken van een advertentiecampagne.

Vindbaar maken van jouw diensten

Als ondernemer is het hebben van een website van groot belang. Het is een visitekaartje op het wereld wijde web en onmisbaar voor startende ondernemers. Echter, aan alleen een website heb je weinig. Als ondernemer moet je bekend worden, want zonder bekendheid geen klandizie. Voor een website geldt hetzelfde. Een website die onvindbaar is in een zoekmachine zoals Google levert nu eenmaal geen bezoekers op. Het is zaak om je website op de gewenste zoekwoorden vindbaar maken.

Het hebben van een goede website alleen is dus niet voldoende. Men zegt soms wel dat content king is, maar zoekmachine optimalisatie is misschien wel belangrijker. Dankzij SEO optimalisatie maak je jouw website zichtbaar in een zoekmachine zoals Google. Door je website goed te laten scoren in Google komen er bezoekers op je website. Voor bedrijven betekent dat potentiële klanten. Een goed vindbare website is daarom belangrijk.

Hoe goed scoren in Google?

Een website zichtbaar maken in Google begint bij je eigen website. Heb je voldoende teksten op je website, staan de zoekwoorden op de juiste plaats, gebruik je de juiste zoekwoorden en worden de juiste headings gebruikt. Dit is slechts een kleine greep uit de factoren die bepalen of je eigen website wel goed geoptimaliseerd is. Een niet goed geoptimaliseerde site kan overigens nog altijd vindbaar zijn in een zoekmachine, maar voor SEO optimalisatie is het van belang dat je eigen website ook zoekmachine proof is.

Linkbuilding

Dankzij linkbuilding zorg je voor een betere ranking in Google. In het verleden was het relatief eenvoudig om een website goed te laten ranken in Google. Je had zoveel mogelijk links nodig en waar die links vandaan kwamen maakte niet zoveel uit. Tegenwoordig heb je vooral gerelateerde links nodig. Heb je bijvoorbeeld een webshop over honden benodigdheden, dan is het niet slim om naar je site te linken vanaf een website over auto’s. Dit kan zelfs averechts werken. Linkbuilding is een tijdrovende bezigheid, want het vergaren van kwalitatieve links kan veel tijd kosten.

Expert

Je kunt zelf aan de slag gaan met SEO optimalisatie, maar mocht je weinig kaas hebben gegeten van linkbuilding en verwante zaken, dan is het verstandig om SEO optimalisatie uit te besteden. Vooral als het belangrijk is dat je website blijvend goed scoort in een zoekmachine. Je zit er natuurlijk niet op te wachten dat je site een penalty krijgt van Google. Voor bijvoorbeeld een webshop kan dat zelfs funest zijn. Kortom, kies voor een professional als je je website goed vindbaar wilt hebben in een zoekmachine.

Uitbesteden

Kun je iets niet goed of heb je ergens geen tijd voor? Ons credo is: uitbesteden. Niet alleen bij zaken als het laten bouwen van een website of zoekmachine optimalisatie is uitbesteden aan te raden. Wil je bijvoorbeeld gaan adverteren in de krant? Dan kun je zelf gaan klooien met een advertentie in Paint of Photoshop, maar als je niet creatief bent of zelfs niet kunt omgaan met dit soort programma’s is het zonde van je geld en tijd. Het inhuren van een professional is niet altijd even goedkoop, maar het betaalt zich vaak wel terug.

En tot slot.. vergeet je bestaande klanten niet

Nieuwe klanten vinden is belangrijk. Zij kunnen voor groei zorgen, maar behandel bestaande klanten nog beter dan je nieuwe klanten. Als jouw bestaande klanten tevreden zijn over jouw dienstverlening of product betekent dat uiteindelijk reclame voor jou. Zij zullen jou aanbevelen bij hun eigen relaties. Je bestaande (trouwe) klanten kun je goed behandelen door ze soms korting te geven, ze in het zonnetje te zetten of door een actie te bedenken. Uiteraard dien je ook te allen tijde je afspraken na te komen.

Samenvattend is het vooral belangrijk om tijd te steken in het werven van klanten. Onderzoek alle mogelijkheden, maak een budget vrij voor promotie, huur indien nodig professionals in, volg cursussen, doe zelfstudie en ga in gesprek met experts. Onderneem actie en verwacht niet dat klanten zomaar naar jou zullen toekomen. Een hoewel een cliché: ondernemen is nog altijd een werkwoord.

Meld je vandaag nog aan als freelancer of zzp’er en reageer op opdrachten.

Je las een blog artikel van FSP.

Heeft u vragen? Contact opnemen mag altijd

Wat u ook kunt doen, is doorklikken naar andere artikelen, zoals:

Wil je direct aan de slag?

Doe een gratis aanvraag en kom in contact met een freelancer. Of ga aan de slag als freelancer en kom in contact met nieuwe cliënten.