Online marketing voor ZZP’ers

online marketing voor zzp'ers

Online marketing voor ZZP’ers is belangrijk om consumenten te bereiken op zo veel mogelijk verschillende online kanalen. Zonder verschillende marketingstrategieën is het voor een ZZP’er of freelancer bijna onmogelijk om succesvol te zijn en genoeg klanten binnen te halen.

Wat is online marketing?
Online marketing staat ook wel bekend als “internet marketing” of “SEM (search engine marketing)”. Het belichaamt iedere strategie, methode of middel om de naam van een onderneming, ondernemer, product of dienst publiekelijk aan het licht te brengen. Simpel gezegd: online marketing is zelfpromotie op het internet.

Online marketing bestaat uit meerdere marketing elementen in vergelijking met het traditionele “offline marketing”, doordat er meerdere kanalen en mechanismen beschikbaar zijn op het internet.

Als ZZP’er / freelancer is het belangrijk om gebruik te maken van de juiste kanalen voor jouw business. Dit artikel zal je helpen om de basisbeginselen van online marketing beter te begrijpen. Welke kanalen er beschikbaar zijn voor jou als ZZP’er, hoe je deze kanalen kunt gebruiken, wat wel en niet te doen en wat belangrijk is als zelfstandig ondernemer op het internet.

Ben je liever opzoek naar een specifiek onderdeel over online marketing voor ZZP’ers? Maak dan gebruik van deze handige inhoudsopgave om direct te lezen over een onderdeel in dit artikel.

Inhoudsopgave:

Mobielvriendelijke website laten maken

Als het gaat om online marketing strategieën is het hebben van een goede, mobielvriendelijke website toch wel de meest belangrijke. De reden hiervoor is vrij simpel: potentiële klanten zoeken naar informatie, producten en diensten die jij op je kunt aanbieden.

Een website zorgt ervoor dat je als ZZP’er online zichtbaar bent. Wanneer men meer wilt weten over de diensten die je levert of misschien eerder werk uit je portfolio wilt bekijken kan je dat gemakkelijk via een website presenteren.

Het laten maken van een website is vandaag de dag vrij goedkoop, kosteneffectief en absoluut essentieel voor ZZP’ers die hun werk ook maar een klein beetje serieus nemen. Je kunt natuurlijk ook gratis een website maken via diverse platformen echter zit je hier vast aan beperkingen.

mobielvriendelijke-website

Een gratis website of op maat gemaakt?

Je kunt ervoor kiezen zelf je website te maken met behulp van platformen zoals Yola, Jimdo of andere website makers. Dit soort online software belooft vaak dat je een professionele site kunt bouwen in enkele minuten. Je kunt ook gebruik maken van een platform zoals WordPress of Joomla, een template kopen en vervolgens je website online zetten.

Hier zitten zowel voor- en nadelen aan. Een gratis platform is makkelijk maar heeft beperkingen als je meer wilt halen uit je website. Daarnaast zal je je eigen tijd moeten steken in het leren van de software, je website hiermee moeten maken, inrichten, content schrijven, afbeeldingen maken etc. Waardoor je niet alleen minder tijd hebt voor hetgeen wat daadwerkelijk belangrijk is. Het promoten van je producten/diensten (de daadwerkelijke marketing) maar je bent ook nog eens beperkt in het soort site dat je hebt. Het eindresultaat zal nooit hetzelfde zijn als een website die je op maat laat maken.

Voor ZZP’ers met ook maar een klein beetje budget is een op maat gemaakte website altijd de betere optie. Mocht je zelf de vaardigheden en de kennis hebben om dit zelf te doen dan is dit natuurlijk nog beter.

Een mobielvriendelijke website

Niet alle schermen zijn even groot, je hebt iPads, smartphones, laptops en desktops in verschillende grootte . Mobielvriendelijke websites, ook wel bekend als “responsive” zorgen ervoor dat de lay- out van een site zich automatisch aanpast op al die verschillende schermen.

Een breed scherm kan de content van een site in bijvoorbeeld meer kolommen verwerken terwijl dit op je smartphone allemaal te zien is in 1 kolom. Zo blijft het netjes onder elkaar op een mobiel scherm. Responsive design is vandaag de dag niet slechts een functie die je eventueel zou kunnen implementeren het is de nieuwe standaard voor websites. Hier volgen 3 redenen waarom responsive design zo belangrijk zijn voor iedere website:

1. Meer apparaten = meer ondersteuning
We leven in een wereld waar internetgebruikers je website bezoeken via verschillende apparaten, daarnaast komen ze vervolgens terug op je website via een ander apparaat. Om een consistente gebruikerservaring te blijven hanteren moet de website dus op ieder apparaat even goed functioneren. De content die toegankelijk is op het ene apparaat moet op een andere ook weer terugkeren.

2. Eén website en niet meer
Sommige sites maken gebruik van een aparte responsive website die dan te bereiken is via “mobiel.domein.nl”. Dit staat ook bekend als de “mobile-only” benadering. Wanneer een gebruiker je website opzoekt via een mobiel apparaat wordt dit gedetecteerd, vervolgens wordt de gebruiker doorgestuurd naar een mobiele versie van je website.

Dit klinkt misschien verstandig maar dat is het niet. Je zal hierdoor beide website up to date moeten houden, daarnaast bevatten dit soort “mobile-only” sites vaak slechts een fractie van de content van de hoofd website.

3. Betere resultaten in zoekmachines
Google is een groot voorstander van mobielvriendelijke websites die verschillende apparaten en schermen ondersteunen. Vorig jaar zijn ze zelfs zo ver gegaan om een label toe te voegen in de zoekresultaten aan websites die mobielvriendelijk zijn.

Daarnaast wordt mobiel- vriendelijkheid gebruikt als een “rankingsfactor”. Websites die mobielvriendelijk zijn krijgen hierdoor een kleine beloning in de zoekresultaten en worden dus sneller gevonden.

Het maakt niet uit wat voor website je hebt of wat de doelen zijn van je site, een responsive design kan alleen maar een positievere uitkomst hebben. Hou er daarom rekening mee dat bij het maken of laten maken van je site dat deze op mobiel net zo goed functioneert als op een desktop.

Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie staat ook wel bekend als SEO. Het is het constant verbeteren en promoten van je website om het aantal bezoekers die het binnenkrijgt via zoekmachines te verhogen. Als ZZP’er zul je vast inzien hoe belangrijk een goed SEO geoptimaliseerde website is voor je online marketing.

SEO bestaat uit meerdere belangrijke factoren die we hier allemaal kort zullen doornemen. Om SEO beter te begrijpen heb ik de volgende definitie gemaakt met als doel de belangrijkste onderdelen van SEO in kaart te brengen:

De definitie van SEO

“SEO is het genereren van productieve organische traffic door hetgeen waarna men op zoek is (de vraag) aan te bieden in de vorm van relevantie en waarde (het aanbod). Om hier aan te kunnen voldoen dient SEO beroep te doen op enkele disciplines zoals de gebruikersvriendelijkheid van een website, relevante waardevolle content die moet worden aangeboden en hoort het over een sociaal karakter te beschikken.”

Productieve organische traffic: bezoekers die vanuit een zoekmachine (Google) klikken op een zoekresultaat en door worden verwezen naar jouw website noemen we een “organische bezoeker”. Vandaar dat je het liefst gevonden wordt op zoektermen die relevant zijn voor jouw website.

Voorbeeld: freelancespecialisten.nl is een marktplaats waarop freelancers en opdrachtgevers samen komen. Daarnaast bieden wij handige informatie aan voor ZZP’ers om hun ondernemerschap te kunnen verbeteren. Wanneer een ZZP’er zoekt naar informatie over online marketing willen wij het liefst dat wij naar voren komen. ZZP’ers zijn onze doelgroep, oftewel dat is een productieve bezoeker. Zo een bezoeker heeft wat aan ons platform en is dus hoogstwaarschijnlijk van plan om langer op de website te blijven.

“Wanneer jij een boekhouder in oosterhout bent wil je natuurlijk niet gevonden worden op “journalist gezocht”.

Vraag en aanbod: zoekmachines werken vanuit de basis met een vraag en aanbod principe. Een gebruiker voert een zoekopdracht in en vervolgens gaat de zoekmachine bepalen welke websites de meest relevante content aanbieden aan de hand van deze zoekopdracht. Het is aan jou om de vraag van de gebruiker te onderzoeken en hier vervolgens op in te spelen.

Gebruikersvriendelijkheid van een website: in het begin sprak ik al over het hebben van een goede, mobiel- en gebruikersvriendelijke website. In SEO speelt gebruikersvriendelijkheid een belangrijke rol. Je wilt immers dat bezoekers gemakkelijk hun weg vinden binnen een website.

Relevante waardevolle content: de content die aangeboden wordt op een website moet niet alleen relevant zijn aan de doelgroep(en) maar ook is het verstandig als de content waardevol is. Dat wil zeggen: content aanbieden waar een bezoeker wat aan heeft.

Sociaal karakter: hoe makkelijk is het voor bezoekers om de content op je website te delen? Naar bijvoorbeeld populaire social media kanalen. Hoe interessant is je content en wordt het geschreven voor de bezoeker of voor een zoekmachine? Het sociale karakter van een site gaat voornamelijk over de koppelingen tussen social media en website. Hoe betrokken zijn je gebruikers en hoe kan je ze beter betrekken?

Waarom is SEO belangrijk?

SEO vormt de basis van iedere goede website. Het kan gratis bezoekers opleveren wat als ZZP’er kosten kan besparen op bijvoorbeeld betaalde bezoekers die je binnenhaalt via andere online kanalen zoals Google Adwords.De online marketing voor ZZP’ers is vaak afhankelijk van een goede SEO strategie vanwege de volgende redenen:

  • Het gros van het publiek dat een zoekopdracht invoert klikt op één van de eerste 5 zoekresultaten.
  • SEO is meer dan alleen het optimaliseren voor een zoekmachine. Goede SEO technieken zorgen voor een betere gebruikerservaring en zorgt ervoor dat je website zo gebruikersvriendelijk mogelijk werkt.
  • Men heeft vertrouwen in een zoekmachine, wanneer jouw website wordt voorgeschoteld op belangrijke zoekwoorden vergroot dit het vertrouwen dat een bezoeker heeft in je website.
  • Goede SEO zorgt ervoor dat je een stap verder bent dan je concurrentie.

Kan ik zelf mijn SEO doen als ZZP’er?

Als ondernemer wordt je tegenwoordig vaak overspoeld met aanbiedingen van bedrijven die allemaal hetzelfde beloven: top posities in de zoekresultaten. Hierbij variëren de prijzen van een paar honderd euro’s tot enkele duizenden per maand. Als je het budget ervoor hebt en het een betrouwbaar bureau is dan kan je ervoor kiezen om hiermee in zee te gaan.

Helaas heeft niet iedereen het budget hiervoor. Je kunt er dan voor kiezen om er zelf mee aan de slag te gaan. Er zijn online heel wat handige SEO handleidingen voor beginners te vinden. De SEO handleiding van moz.com is een goed begin.

Online adverteren voor ZZP’ers

Online adverteren is 1 van de meest effectieve manieren om je bereik online te vergroten en nieuwe klanten te vinden.

Met zo veel verschillende opties zoals: PPC, PPV, Display advertising, in-app advertenties kan online adverteren nogal intimiderend zijn. Vooral als je als ZZP’er totaal niet bezig bent met online marketing.

Gelukkig is het allemaal niet zo moeilijk. Hieronder nemen we de verschillende opties kort door zodat je de basis van het online adverteren begrijpt en je er misschien zelf mee aan de slag kunt.

Betaald zoekverkeer (PPC)

Wanneer je de term online adverteren hoort zit de kans er dik in dat je denkt aan het adverteren in zoekmachines (Google Adwords). Dit staat ook wel bekend als PPC (pay per click) advertising. Het is één van de meest gebruikte online adverteer mogelijkheden.

google-adwords-advertenties-in-de-zoekresultaten

Door op zoektermen te bieden worden relevante advertenties getoond aan gebruikers. Wanneer een gebruiker naar Google of Bing gaat en een zoekopdracht invoert worden deze reeks woorden ook wel een “zoekwoord” genoemd. Zoekwoorden vormen de basis van PPC adverteren. Adverteerders bieden op zoekwoorden aan de hand van een zogenoemde “advertentieveiling”. Deze veiling zorgt ervoor dat alle adverteerders een gelijke kans krijgen om getoond te worden aan gebruikers in plaats van alleen de adverteerders met het grootste budget.

Zoekwoorden moeten relevant zijn aan je website, georganiseerd en gestructureerd worden in logische advertentiegroepen die onderverdeeld zijn per campagne.

Heb je geen ervaring met Google AdWords, dan is het even puzzelen hoe je – met zo min mogelijk kosten – optimaal te vinden bent binnen Google. Beschik je niet over de nodige kennis of tijd om een campagne op te zetten, dan kun je deze uitbesteden. Op internet vind je een breed aanbod aan gespecialiseerde bedrijven.

Adverteren op social media

Naast adverteren in zoekmachines zijn social media platformen de afgelopen jaren razend populair geworden. Hierdoor is het nu mogelijk om op populaire platformen zoals Facebook en Twitter te adverteren.

Adverteren op social media lijkt erg veel op het adverteren in een zoekmachine, alleen gaat de adverteerder nu op zoek naar de gebruiker en niet andersom. In een zoekmachine voert een gebruiker namelijk een zoekopdracht in met de intentie iets relevants te vinden. Op social media gaat iemand niet op zoek naar reclame, jij moet de meest relevante doelgroep vinden en reclame voorschotelen.

Het grootste voordeel van adverteren op social media is hoe verfijnd je kunt zoeken. Je kunt advertenties zo gericht mogelijk creëren doordat gebruikers worden onderverdeeld in demografische data (zoals: leeftijd, geslacht, inkomen, opleidingsniveau, hobby’s en interesses).

Freelance platformen

Online marketing voor ZZP’ers is natuurlijk niet beperkt aan de bovenste 3 opties. ZZP´ers en freelancers maken namelijk steeds meer gebruik van online marktplaatsen om de juiste klus te vinden. Zo´n online marktplaats is dé plek voor freelancers en ondernemers om met elkaar in contact te komen. Een platform waar vraag en aanbod samenkomen.

Er zijn inmiddels tientallen van deze marktplaatsen te vinden op internet. Freelancers en ZZP´ers bieden er diverse diensten aan en ondernemers laten er weten voor welke opdrachten ze nog personeel zoeken. Je kunt je al dan niet gratis aanmelden bij algemene marktplaatsen of meer branchegerichte platformen.

Voor opdrachtgevers is de arbeidsmarktplaats ideaal om het aanbod van freelancers te bekijken en te vergelijken. Freelancers gebruiken de marktplaatsen om aan opdrachten te komen en om meer inkomenszekerheid te krijgen (veel betalingen geschieden via de marktplaats). Wil je jezelf onderscheiden van je concurrenten, dan is het van groot belang dat je een uitgebreid profiel met een goede CV en foto plaatst. Laat duidelijk zien wat je competenties zijn en waar je goed in bent.

Marktplaats / Advertentieplatformen

Ben jij een specialist op financieel of juridisch gebied? Wil jij je diensten als koerier, taxateur, webdesigner of coach aanbieden? Plaats je advertentie op internet en het levert je beslist meer klanten op!

Als freelancer of ZZP´er haal je je meeste opdrachten nog steeds uit je eigen persoonlijke netwerk, maar opdrachten binnenhalen via arbeidsmarktplaatsen wint steeds meer terrein. Dit handige platform waar vraag en aanbod van werkgever en werknemer bij elkaar komen, is bij uitstek geschikt als middel om de juiste persoon bij de juiste klus te vinden.

Bekende marktplaatsen met een breed aanbod van vakgebieden zijn Freelance.nl, Offerti.nl, Freelancespecialisten.nl, Opdrachten.nl, Planetinterim.nl en Marktplaats.nl.

Lang niet alle marktplaatsen zijn zo breed georiënteerd als ze zelf aangeven. Zoek daarom eerst goed uit wat de meest gebruikte platformen in jouw branche zijn, voordat je je ergens inschrijft.

E-mailmarketing

Een vaak vergeten onderdeel van marketing is e-mailmarketing.
Het creëren van een lijst met e-mailadressen, het onderhouden van een lijst, het creëren van een “emotionele band” met je lijst is een echte tijdsinvestering. Toch is het 1 van de meest nuttige investeringen die je maar kunt maken.

E-mail is een strategie die volledig draait om “cross functional marketing”. Voor degene die nog nooit van die term hebben gehoord: “Cross functional marketing is een discipline die sterk afhankelijk is van het ontwikkelen van banden met andere afdelingen binnen een organisatie om succesvol te zijn.”

Het draait er bij cross- functional marketing om dat alle afdelingen samenwerken om het beste resultaat te behalen. E-mailmarketing is hier het juiste voorbeeld van, het is namelijk zo dat:

  • E-mail de meest directe manier is om je publiek te bereiken 1:1
  • Mensen maken jaren lang gebruik van hetzelfde e-mailadres
  • Een e-mailadres kan je vertellen of iemand thuis is of op het werk
  • E-mails geven je de mogelijkheid contact met je publiek te hebben, via zo een beetje elk apparaat dat ze beschikbaar hebben. Vooral in het tijdperk van de smartphones
  • Mensen gebruiken hun e-mailadres voor zo een beetje alle accounts op het internet, denk aan Facebook, Twitter, Linkedin en zelfs jouw website
  • E-mail kan een bedrijf een goede kickstart geven doordat je in 1 keer een groot publiek kan bereiken

E-mail kan je helpen met het:

1. Het groeperen van je klanten en potentiële klanten in segmenten en
2. ze vervolgens bereiken op een natuurlijke manier via je marketing funnel – op social media, je blog en 1 op 1 via je inbox

Social media marketing

bij online marketing voor ZZP'ers is social media belangrijk

Social Media is bij uitstek een effectief middel om toe te passen binnen jouw online marketing-strategie als ZZP´er. Door actief te zijn op Facebook, LinkedIn en Twitter vergroot je de kans dat je potentiële klanten bereikt én nieuwe opdrachtgevers vindt. Let wel, Social Media is geen verkoopkanaal, maar een marketinginstrument.

Uit onderzoek van ZZP Barometer blijkt dat opdrachten vooral worden binnengehaald via LinkedIn, Twitter en Facebook. Besluit je als ZZP´er actief aan de slag te gaan met Social Media dan zul je een plan moeten hebben, een Social Media strategie. Waar dien je in dat geval zoal op te letten?

  • Allereerst is het van belang dat je je bedrijf kort en duidelijk omschrijft. Welke diensten of producten wil je verkopen?
  • Bedenk wat je doelstellingen zijn, bijvoorbeeld: communicatie met de klant, het verhogen van je naamsbekendheid of het genereren van meer traffic naar je website.
  • Selecteer je doelgroep. Maak voor jezelf duidelijk wie jouw potentiële klanten zijn of voor wie je wil werken.
  • Bepaal de kanalen die voor jou effectief zijn. Wat levert Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn, YouTube of Instagram jou op?
  • Reserveer tijd en geld om te investeren in Social Media. Deze inspanningen moeten uiteindelijk ook iets opleveren. Er zijn diverse tools op internet te vinden die de resultaten van Social Media kunnen meten.

Online marketing is erg breed zoals je hebt kunnen lezen. Als ZZP’er zal je prioriteiten moeten stellen en bepalen welke marketing strategieën het beste zullen werken voor jouw onderneming. Misschien ben je alleen actief op social media, maak je alleen gebruik van freelance platformen of doe je van alles wat. Het ligt geheel aan jouw tijd, geld en de moeite die je wilt steken in je online marketing.

Heb jij nog handige ideeën en strategieën die je graag wilt delen met je mede- ZZP’ers?

Je las een blog artikel van FSP.

Heeft u vragen? Contact opnemen mag altijd

Wat u ook kunt doen, is doorklikken naar andere artikelen, zoals:

Wil je direct aan de slag?

Doe een gratis aanvraag en kom in contact met een freelancer. Of ga aan de slag als freelancer en kom in contact met nieuwe cliënten.