Payrolling voor freelancers en zpp’ers: het lijkt een contradictio in terminis. Via de payroll constructie treed je namelijk in loondienst als ondernemer.
Je combineert daarmee de voordelen van het ondernemerschap met de voordelen van het loondienstverband. Je staat dan wellicht op de loonlijst, maar je bepaalt nog steeds zelf voor wie je werkt, hoeveel uren je werkt en welk tarief gehanteerd wordt.
Ben je niet zo gecharmeerd van de administratieve verplichtingen die het ondernemerschap met zich meebrengt? Via payrolling wordt dit werk volledig uit handen genomen. Je hoeft dus niet meer na te denken over tijdige btw aangifte, het sturen van facturen en het zorgen dat de klant betaalt.
Verzekeringen
Veel payrolling bureaus bieden aan om je automatisch te verzekeren voor WW, ZW en WIA. Als je dat als freelancer zelf wil regelen, gaat dit vaak gemoeid met hoge kosten. Zo hoog, dat veel freelancers en zzp’ers onverzekerd doorwerken.
Met alle consequenties van dien, uiteraard: als er langdurig geen nieuwe opdracht komt, of als de freelancer ziek wordt, dan zijn er geen inkomsten. De vaste lasten gaan dan uiteraard gewoon door. Een payroll constructie heeft nog een groot voordeel: het payroll bureau neemt het ondernemersrisico over voor wat betreft de facturatie.
Jij als freelancer krijgt gewoon het afgesproken bedrag, en het is aan het payrolling bureau om ervoor te zorgen dat de klant op tijd betaalt.
Voordelen van payrolling
Er zijn allerlei voordelen aan het werken met een payrolling bureau. Zoals eerder genoemd verleg je het ondernemersrisico naar een andere partij, je hebt geen administratieve rompslomp en je bent automatisch verzekerd voor werknemersverzekeringen zoals de WW en WIA.
Een ander voordeel is dat je niet hoeft ingeschreven te zijn bij de Kamer van Koophandel en je hoeft ook niet te voldoen aan de eisen die de Belastingdienst stelt aan het ondernemerschap, zoals het hebben van meerdere opdrachtgevers.
Als je als freelancer dus graag een jaar of langer fulltime bij dezelfde opdrachtgever wil werken, dan is het verstandig om eens na te denken over payrolling.
De Wet DBA
De Wet DBA is nog even uitgesteld, maar op een dag gaat de wet gewoon in werking. Je kunt er dan maar beter op voorbereid zijn. De Wet DBA is in het leven geroepen als opvolger van de VAR. Het is de bedoeling dat de Wet DBA een einde maakt aan schijnconstructies met betrekking tot arbeidsverhoudingen.
Voordat de Wet DBA ontworpen werd, moesten freelancers en zzp’ers een VAR-verklaring aanvragen bij de Belastingdienst, om aan opdrachtgevers te kunnen aantonen dat zij als ZZP’er werden gezien. Hiermee kon de opdrachtgever ervan verzekerd zijn dat er geen naheffing zou volgen voor de loonheffing.
De Wet DBA vereist dat opdrachtgever en opdrachtnemer samen om tafel gaan om een modelovereenkomst op te stellen, waarin afspraken staan over de wijze van samenwerking.
Effect van de Wet DBA
Het effect van de Wet DBA is helaas dat veel opdrachtgevers het voorlopig, tot er meer duidelijkheid is over hoe de wet in de praktijk zal werken hoe het gehandhaafd wordt, niet vaak meer aandurven om contracten aan te gaan met zzp’ers en freelancers.
Zij geven steeds vaker aan dat de opdracht uitsluitend mag worden aangegaan vanuit een detacheringsconstructie of via een payroll bedrijf. Zo wordt het payroll bedrijf namelijk juridisch gezien de werkgever van de freelancer of zzp’er, en heeft de opdrachtgever geen risico op hoge naheffingen.
Nadelen van payrolling
Natuurlijk heeft gebruikmaken van een payroll constructie niet alleen voordelen. Wettelijk gezien ben je namelijk geen ondernemer, terwijl je dat misschien wel had gewild. Gelukkig is het zo dat je de meeste ondernemerstaken gewoon zelf uitvoert, zoals het werven van opdrachten, het onderhouden van je netwerk en het bepalen van je uurtarief en je werktijden.
Je bepaalt zelf voor wie je werkt en je bepaalt ook zelf wanneer je weer stopt bij deze werkgever.
Een ander nadeel is uiteraard dat er kosten gemoeid zijn met Payrolling, hoewel je nog steeds je eigen tarief en salaris kunt bepalen. Ook voor de bedrijfsadministratie geldt dat elk voordeel zijn nadeel heeft: je hoeft dan misschien geen uren te besteden aan het inboeken van je facturen en inkoopbonnen, maar je kunt deze kosten dan ook niet zakelijk aftrekken.